kaninzoonen

Direktlänk till inlägg 29 juni 2017

Presentation: Blossa

Av Victoria Bäck - 29 juni 2017 11:15

(Detta inlägg skulle gentligen blivit postat för länge sen, ursäkta)


Det kanske är bäst att även Blossa blir presenterad, då hon kommer att spela en mycket viktigt roll framöver.

Jag vet nästan inte vart jag ska börja hennes historia, men jag antar att ända från början blir bäst.


I Januari 2016 tog vi an oss 2st små honor som vinterförvaring. Det var min kusin som precis skaffat de två syskonen som nya tillskott till deras familj, Saga och Molly. Kusinen i fråga bodde i en liten villa men hade inte fixat hushåll för kaninerna under vintern (än) så vi ställde självklart upp. 

Man märkte genast stor skillnad på systarna. Molly var modig, social och framför allt ranghög. Saga var skygg, tillbakadragen och ranglåg. 

Det tillfälliga vinterboendet var inte något att hänga i julgranen precis, alla våra stationära burar var upptagna så det fick bli en provisorisk bur på golvet. Men trots allt verkade de trivas med tillvaron, i alla fall Molly. 


Men var kom de ifrån då? Jo, min kusin köpte dem av en kvinna som inte riktigt verkade ta så jättebra hand om dem (som jag förstod på hennes beskrivning),men de var ändå i gott fysiskt skick när de kom till oss, mycket bra hull, glansig päls och inte så långa klor. De var ca 1 år när de köptes, så inga kaninungar. (födda ca 20 jan 2015)

   

(Bild på Molly dagen då de tillfälligt flyttade in hos oss, de är lika som bär! Ursäkta dålig bildkvalitet)


Flickornas ras förblir också tyvärr okänd, men gissningsvis någon sorts hermelinblandning.


Systrarna hade haft några mindre tjafs under vintern,men började bli allt mer i luven på varandra ju längre tiden gick, men inget allvarligt hände och jag tänkte att det säkert skulle lugna sig när de fick komma "hem" till ett bättre boende och en stor hage utomhus.

Våren kom och de flyttade hem till min kusin, där fick de en hysfat rymlig utebur med hage till på dagtid. 

Tvärt emot vad jag trodde så kom deras bråk allt tätare, tills min kusin blev tvungen att dela av hagen och uteburen.

Saga var den som vart jagad mest, hon var även fortfarande skygg. Därför erbjöd vi oss att ta tillbaka henne, eftersom Molly passade bättre i en småbarnfamilj.


Sedan dess har Saga mest bara "varit" varken jag eller min mamma har tagit på oss det fulla ansvaret för henne, varför det blev som det blev kan jag inte sätta fingret på. Kanske tycktes vi inte hinna ge henne den tid hon behövde för att bli tam. Det var väl kanske heller inte så lockande att spendera timmar med en kanin som "morrade" så fort man kom för nära.


Saga kom alltså till oss på hösten -16 och nu i våras bestämde sig min mamma för att Saga skulle bort. Hur spelade ingen roll, avlivning eller sälja.

Jag protesterade självklart, att avliva en helt frisk kanin är totalt vansinne. Att hon var helt frisk psykiskt visste jag ju inte, men jag var beredd att ge henne en chans i alla fall.

Jag erbjöd mig att ta det fulla ansvaret för Saga tills jag hittat en nytt hem åt henne, någon som hade tid att långsamt vänja henne vid hantering. Men innan jag ens la ut en annons fick jag en ide, Nordviks naturbruksgymnasium hade mist alla sina 3 kaniner i E.Cuniculi och skulle skaffa nya nu till hösten.

Jag såg där min chans att ge henne ett nytt hem och samtidigt kunna ha någorlunda koll på henne, i alla fall under ett års tid inann jag går ut gymnasiet.


Men där kom också min utmaning. Jag talade med min Sällskapsdjurs lärare och vi kom överens om att Saga skulle flytta till hösten. Kaninernas bohag i skolans djurrum är faktisk helt ok, nästan ett helt (svalt) rum för dem sjävla med ett tjockt lager strö och massa gömslen.

Hur som helst behövde ju ändå Saga kunna bli hanterad av massa människor utan att bli livrädd. Jag hade drygt 2,5 månad på att göra en nästan förvildad kanin tam, lätt som en plätt va?

Jag började då steg för steg vänja henne vid mig med hjälp av oändliga mutor (som ofta ratades) lyckades jag ibland få snudda vid henne, precis innan hon tvärvände och sprang och gömde sig. Hur hopplöst det än låter så gjorde vi faktiskt framsteg i sakta mak.


Mitt i allt detta blev det också dags för Pepzis kastrering och Tezzlas hemkomst, sedan flöt det på i ca 4-5 veckor.

Tills jag skulle släppa ihop Pepzi och Tezzla. Som tidigare nämn (Ihopsläpp! Pepzi+Blossa) vart det bråk, Tezzla attackerade Pepzis nedre regioner helt utan förvarning om sitt missnöje. Vad som kunde hända i denna kombo av individer ville jag inte ha på mitt samvete, så jag fick hitta en annan kompis till Pepzi.


Då började jag spåna på om inte Pepzi och Saga kunde gå ihop? Ingen av dem är ju värst dominant och de hade nosat på varandra förut, utan tecken på aggressivitet. 

Självklart hade jag i åtanke även denna kombo kunde bli en nit, även om det inte syntes till en början.

Men ni som läst "Ihopsläpp! Pepzi+Blossa" vet att ihopsläppet gick fantastiskt och att de båda trivs i varandras sällskap.


Nu kanske ni undrar varför jag skrivit "Saga" i texten och "Blossa" i andra inlägg? Jo, jag tycker att namnet Saga absolut inte passar denna lilla timida men bestämda dam, och eftersom hon i stort sett är min kanin nu så tog jag mig friheten att ge henne ett nytt namn. Blossa.

För er som undrar över hur det gick med hennes skadade hornhinna, kan jag meddela att all skadad vävnad är helt borta!

 

(Svårflörtad surpuppa deluxe)


Men än har jag och Blossa en bit att gå i vårt "förhållande" så att säga, medicineringen sabbade lite i mitt arbete med henne men nu kan jag glädjas åt att jag har all tid i värden att vänja henne vid mig. Jag kan inte sluta förundras över dessa fantastiska kaniner, Blossas historia har kanske inte fått ett lyckligt slut än, men en lycklig vändpunkt  

 
Blossa är även mycket mån om sin hygien.

 
 
Anders

Anders

29 juni 2017 15:16

Vilken sötnos!

http://www.karpathosgrekland.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Bäck - 19 december 2017 17:44

Nu planerar jag att ta nya tag med bloggandet och tänker bredda mitt område till alla mina djurslag! Den nya bloggen ligger hos Devote.se och jag tycker faktiskt att den blev riktigt snygg   Det nya namnet på bloggen är "Djur mellan himmel och jord...

Av Victoria Bäck - 6 augusti 2017 12:49

Jag vill börja med att be om ursäkt. Kanske mest be om ursäkt till mig själv, jag hade precis lyckats med att hålla Kaninzoonen igång med nya inlägg regelbundet. Men allt gick åt skogen den 13 Juli.   Detta var dagen Blossa skulle kastreras (henn...

Av Victoria Bäck - 10 juli 2017 19:17

I denna uppgift skulle vi i grupp/par välja en valfri parasit att skriva om och sedan redovisa. Jag och min kompis valde att göra våran uppgift om mjällkvalster.   Länk till Mjällkvalster på kanin ...

Av Victoria Bäck - 24 juni 2017 23:08

Jag har nu skapat en helt ny kategori som heter "skolarbeten". Där kommer jag lägga upp diverse uppgifter, om kaniner såklart som jag gjort under min gymnasietid. Ni får ha i åtanke att eventuella stavfel och andra missar kan förekomma.   Först...

Av Victoria Bäck - 19 juni 2017 13:33


Pepzi och Blossa hade vid detta laget bott brevid varandra, med kompostgaller emellan i ca 1 vecka. Det bådade gott då ingen av dem visade tecken på att vilja bråka, det var bara nyfikenhet från båda håll.   Men innan jag berättar mer ska jag för...

Sök i bloggen

Presentation


Halloj!
Jag är en tjej på 17 år som älskar djur men kaninerna ligger mig extra varmt om hjärtat.
Jag går naturbruksutbildningen inriktning djurvård och bor på internatet där om veckorna, på helgerna bor jag hemma i byn på gården.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Tycker du att bloggen är lättläst?
 Ja
 Nej
 Kan bli bättre

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards