kaninzoonen

Alla inlägg den 19 juni 2017

Av Victoria Bäck - 19 juni 2017 13:33

Pepzi och Blossa hade vid detta laget bott brevid varandra, med kompostgaller emellan i ca 1 vecka. Det bådade gott då ingen av dem visade tecken på att vilja bråka, det var bara nyfikenhet från båda håll.


Men innan jag berättar mer ska jag först förklara varför Tezzla och Pepzi inte går ihop, som det först var tänkt.

Jag prövade släppa ihop dem för någon veckan sedan, utomhus i en stor hage som var neutralt område för dem båda. Tezzla hade tidigare inte tagit någon notis om Pepzi, trots att de bott grannar en tid. 

Jag var nästan övertygad att ihopsläppet skulle lyckats, men så fel man kan ha! Som en blixt från klarblå himmel attackerade Tezzla när Pepzi luktade henne på rumpan. Pepzi försökte försvara sig så gott han kunde och det vart en "sparkande fräsande boll" av de två, tack och lov lyckades jag sära på dem hyfsat snabbt. 

Tyvärr hann Pepzi bli biten på den enda kära ägodel han har kvar (snoppen), det började blöda ordentligt och såg riktigt otäckt ut!

Såret vart som tur var bara ytligt och läkte fort. Numera morrar Tezzla så fort hon ser Pepzi, så nu chansar jag inte mera på den kombon.


Tanken slog mig då att försöka bonda Pepzi och Blossa, de är i ungefär samma storlek och Blossa är bara lite mer än 1 år äldre än Pepzi.

Som sagt fick de då bo grannar i en vecka tills jah ansåg att de var redo att släppas ihop. Jag hade just då inhandlat 18st kompostgaller som fick bli deras neutrala plats.

     

(Köpte dessa på Jula för 99.90:- per förpackning med 4 galler)


Jag var självklart nervös att något skulle hända vid ihopsläppet, men jag fick bara lov att ha is i magen och vara berdedd att sära på dem vid bråk. Jag hade hoppats på minimalt med bråk då både Pepzi och Blossa är ranglåga, så blev det också

Jag gick och la mig lättad den natten, ihopsläppet gick väldigt lungt till, inte ens några små bråk. Jag tyckte bara lite synd om Blossa, som till min förvåning var undergiven till Pepzi som jagade henne och red konstant.

Återigen fick jag ha is i magen och tänkte att jag låter de hållas i någon dag eller så, fortsätter Pepzi att jaga henne (vilket Blossa tycker är jobbigt) hela tiden så får jag sära på dem.

Men jagandet höll bara i sig den enstaka dagen, nu går de och betar tillsammans som om de aldrig gjort annat.

Så underbart fint att se hur de trivs ihop, alla kaniner borde få ha en kompis  


En liten video vid ihopsläppet, som ni ser intar Pepzi rollen som den "dominanta", men nu har de båda accepterat rangordningen och verkar trivas riktigt bra ihop.


Något som kanske inte är glasklart är att Pepzi är kastrerad sedan 7 veckor tillbaka, jag borde gjort en inlägg om det men det vart tyvärr aldrig av.

För de som undrar gick kastreringen över förväntan, han åt på en gång och var väl lite väl pigg då han kom hem. Pepzi vart även chipmärkt under kastreringen och nu är han registrerad i SKVFs register.

På tal om detta är det även aktuellt att kastrera Blossa i framtiden, det skulle troligen underlätta för både henne och Pepzi.


 

Så här bor nu Blossa och Pepzi, i en hage ca 7x4m  med tillhörande fd kundkoja där de bor på natten för att skydda dem mot rovdjur.

Tanken är att bärnät ska spännas fast ovanpå hagen som skydd från rovfåglar (och ev rymmningsförsök). I hagen finns än så länge bara ett gammalt bildäck och en stor tunnel i plast.

Sök i bloggen

Presentation


Halloj!
Jag är en tjej på 17 år som älskar djur men kaninerna ligger mig extra varmt om hjärtat.
Jag går naturbruksutbildningen inriktning djurvård och bor på internatet där om veckorna, på helgerna bor jag hemma i byn på gården.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Tycker du att bloggen är lättläst?
 Ja
 Nej
 Kan bli bättre

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards