kaninzoonen

Direktlänk till inlägg 13 juni 2017

Veterinärbesök: Blossa

Av Victoria Bäck - 13 juni 2017 14:21

För två veckor sedan, Onsdagen (7/6) upptäckte jag att något verkade irritera Blossa i hennes högra öga, det hade en svag rodnad i kanterna på ögonlocken, det rann och hon ville gärna knipa med ögat.
Jag misstänkte först bara att ett skräp lyckats ta sig in i ögat och skavde, gjorde då koksaltlösning (1krm salt per dl vatten) som sedan fick svalna av innan jag spolade rent Blossas öga.


Det verkade som att koksaltlösningen hjälpte då hon verkade mycket mindre besvärad av ögat.
Men så på fredagskvällen upptäckte jag att hon knep med ögat igen, det hade även börjat dyka upp en sk dimmig fläck på ögat. Insåg då att hon tveklöst hade fått en skada på hornhinnan, hela helgen sköljde vi ögat med koksalt för att det förhoppningsvis skulle lindra och återfukta ögat.


På Måndag morgon ringde jag in till Reginas veterinärklinik och fick tid redan 10:30 samma dag.
Det vart konstaterad ytlig hornhinneskada efter att veterinären färgat ögat med flourecein, ett ämne som fäster och färgar av sig i eventuella skador i ögat. Tack och lov är detta lätt att åtgärda och läker snabbt, veterinären skickade med mig SentrX eye gel, som ska återfukta och påskynda läkning.
Antibiotika i form av ögonsalvan Isathalmic 1% skrevs ut och hämtades sedan på apotek, en sträng salva skulle läggas i ögat morgon och kväll, samt att de återfuktande ögondropparna skulle ges i ögat 3ggr per dag.

Veterinären berättade att båda preparaten skulle ges i 7-10 dagar beroende på hur snabbt skadan läker, men för säkerhetsskull bör ett återbesök bokas in om ca 7 dagar för att se hur skadan läker.

Hela kalaset dvs enkel undersökning+SentrX dropparna+moms kostade 499:- och ögonsalvan som köptes på apotek kostade 179:-
Kan tillägga att ingen av mina kaniner är försäkrade (än) men som tur är har jag en egen buffert, ett sparkonto änkomt för veterinärbesök som verkligen är att rekommendera för dem som inte vill/kan försäkra sina kaniner.

 

Blossa var så duktig hos veterinären, massor av beröm fick hon då veterinär utan problem kunde undersöka henne och fastställa diagnos.

Kruxet är ju dock att medicinera henne, jag är inte populär alls då jag kommer och ska droppa en massa obehagliga saker i hennes öga (5ggr/dag!). När man väl fått tag på henne är det inga problem, men innan dess är det inte roligt för någon av oss.


Blossa är "under uppbyggnad" både fysiskt och psykiskt, hon är inte ett dugg handtam och blir helst inte rörd. 

Innan skadan skedde hade jag börjat vänja henne med hantering, dvs försöka röra henne utan att hon springer iväg. Självklart blir detta ett litet bakslag då jag måste ge henne sina ögondroppar oavsett om Blossa vill eller inte. Hon har verkligen potential att bli en riktigt trevligt sällskapskanin, bara hon får chansen och den ska jag ge henne.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Bäck - 19 december 2017 17:44

Nu planerar jag att ta nya tag med bloggandet och tänker bredda mitt område till alla mina djurslag! Den nya bloggen ligger hos Devote.se och jag tycker faktiskt att den blev riktigt snygg   Det nya namnet på bloggen är "Djur mellan himmel och jord...

Av Victoria Bäck - 6 augusti 2017 12:49

Jag vill börja med att be om ursäkt. Kanske mest be om ursäkt till mig själv, jag hade precis lyckats med att hålla Kaninzoonen igång med nya inlägg regelbundet. Men allt gick åt skogen den 13 Juli.   Detta var dagen Blossa skulle kastreras (henn...

Av Victoria Bäck - 10 juli 2017 19:17

I denna uppgift skulle vi i grupp/par välja en valfri parasit att skriva om och sedan redovisa. Jag och min kompis valde att göra våran uppgift om mjällkvalster.   Länk till Mjällkvalster på kanin ...

Av Victoria Bäck - 29 juni 2017 11:15

(Detta inlägg skulle gentligen blivit postat för länge sen, ursäkta)   Det kanske är bäst att även Blossa blir presenterad, då hon kommer att spela en mycket viktigt roll framöver. Jag vet nästan inte vart jag ska börja hennes historia, men jag...

Av Victoria Bäck - 24 juni 2017 23:08

Jag har nu skapat en helt ny kategori som heter "skolarbeten". Där kommer jag lägga upp diverse uppgifter, om kaniner såklart som jag gjort under min gymnasietid. Ni får ha i åtanke att eventuella stavfel och andra missar kan förekomma.   Först...

Sök i bloggen

Presentation


Halloj!
Jag är en tjej på 17 år som älskar djur men kaninerna ligger mig extra varmt om hjärtat.
Jag går naturbruksutbildningen inriktning djurvård och bor på internatet där om veckorna, på helgerna bor jag hemma i byn på gården.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Tycker du att bloggen är lättläst?
 Ja
 Nej
 Kan bli bättre

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards