kaninzoonen

Direktlänk till inlägg 28 april 2017

Bara otur...

Av Victoria Bäck - 28 april 2017 17:20

Denna vinter har jag verkligen inte haft turen på min sida med kaninerna    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg fick Znurran tyvärr skutta vidare över regnbågsbron och som summan av kardemumman fick Zilla liknande symptom kort efter (24e Feb) dvs andningsvårigheter: rossling andning och ibland nysningar. 

Självklart ilade jag denna gång in till veterinären och fick mitt skräck-besked ännu en gång.Samma sjukdom.Samma alternativ.

Men denna gång beslöt jag mig för att det fick bära eller brista, jag valde att pröva antibiotikakuren på 14 dagar, trots risken för återfall ville jag ändå pröva då Zillas syptom var lindrigare samt att hon inte heller hade mjällkvalster som tärde hennes imunförsvar.


I alla fall så blev Zilla diagnoserad "inflammation/infektion i övre delen av luftvägarna". Jag fick då utskrivet 28ml av en stark (och dyr!) antibiotika som heter Baytril, 235:- fick jag lägg ut för den när veterinären varit så snäll och dragit av 30% på priset. Jag fick med 2st doseringssprutor (1ml) och vart delegerad att ge henne 1ml Baytril morgon och kväll. Men vilken viljornas kamp det blev!

Till skillnad från Bactrim med banan och vanlijsmak som Pepzi fick då han hade urinvägsinfektion, var Baytril helt transperent och osmaksatt vilket inte riktigt föll lilla damen i smaken. Men efter en stunds lirkande och många pelletsmutor fick hon till slut i sig det hon skulle och när kuren var över kunde jag äntligen slappna av då hon andades problemfritt och ljudlöst, tack och lov så gick det vår väg denna gång   (peppar peppar)

 

Hon hann fylla 6år ändå, lilla hjärtat <3


Jag har nu kommit underfund med orsaken till flickornas plötsliga sjukdom: Stress.

(Om sommrarna har Zilla och Znurran alltid gått ihop i en stor hage utomhus men suttit i sepparata burar på vintern)
I hopp om att de skulle kunna gå tillsammans även på vintern satte jag dem i en välinredd hästbox i höstas och de trivdes som fisken i början men eftersom tiden gick började pälstussar ryka allt tätare. Det hela slutade med att jag fick dela av boxen och satte galler emellan, bättre än inget.

Men den friden varade inte länge då Znurran plötsligt började få otäcka sår över hela kroppen, jag uteslöt andra orsaker och insåg (efter pälstuss-fynd) att Znurran hade hoppat över delningen, som är ca 125cm hög, in till Zilla bara för att få rejält med stryk och sedan hoppa tillbaka igen. 

Därefter fick de båda flytta till separata burar men då hade stressen av allt bråk och tjafs redan satt sina spår i båda mina små hjärtan.  


Det är jättetråkigt att det blev som det blev. Men man lär sålänge man lever, det är inget att sticka under stol med. Detta har varit en stor erfarenhet för mig även om man skulle kunna kalla det en riktig pärs


Några skulle nog kalla detta fel. Att avliva ena och ge den andra en chans, men jag vill påminna om att detta inte var några enkla val och jag gjorde min personliga bedömning på kaninernas individuella situationer och valde därefter. Jag ber er att förstå.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Bäck - 19 december 2017 17:44

Nu planerar jag att ta nya tag med bloggandet och tänker bredda mitt område till alla mina djurslag! Den nya bloggen ligger hos Devote.se och jag tycker faktiskt att den blev riktigt snygg   Det nya namnet på bloggen är "Djur mellan himmel och jord...

Av Victoria Bäck - 6 augusti 2017 12:49

Jag vill börja med att be om ursäkt. Kanske mest be om ursäkt till mig själv, jag hade precis lyckats med att hålla Kaninzoonen igång med nya inlägg regelbundet. Men allt gick åt skogen den 13 Juli.   Detta var dagen Blossa skulle kastreras (henn...

Av Victoria Bäck - 10 juli 2017 19:17

I denna uppgift skulle vi i grupp/par välja en valfri parasit att skriva om och sedan redovisa. Jag och min kompis valde att göra våran uppgift om mjällkvalster.   Länk till Mjällkvalster på kanin ...

Av Victoria Bäck - 29 juni 2017 11:15

(Detta inlägg skulle gentligen blivit postat för länge sen, ursäkta)   Det kanske är bäst att även Blossa blir presenterad, då hon kommer att spela en mycket viktigt roll framöver. Jag vet nästan inte vart jag ska börja hennes historia, men jag...

Av Victoria Bäck - 24 juni 2017 23:08

Jag har nu skapat en helt ny kategori som heter "skolarbeten". Där kommer jag lägga upp diverse uppgifter, om kaniner såklart som jag gjort under min gymnasietid. Ni får ha i åtanke att eventuella stavfel och andra missar kan förekomma.   Först...

Sök i bloggen

Presentation


Halloj!
Jag är en tjej på 17 år som älskar djur men kaninerna ligger mig extra varmt om hjärtat.
Jag går naturbruksutbildningen inriktning djurvård och bor på internatet där om veckorna, på helgerna bor jag hemma i byn på gården.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Tycker du att bloggen är lättläst?
 Ja
 Nej
 Kan bli bättre

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2017 >>>

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards