kaninzoonen

Direktlänk till inlägg 21 januari 2017

Tomrum i hjärtat

Av Victoria Bäck - 21 januari 2017 12:32

Har tyvärr väldigt tråkiga nyhter berätta men det är bäst att jag tar allt ifrån början.

Znurran fick i somras åka in till veterinären då hon varit snorig och nyst mycket förra vintern, hon blev dock bättre under sommaren och veterinären tyckte att jag inte skulle oroa mig för lunginflammation utan att det var dammet från lagården som ställde till det för Znurran under vintern.

Lättad åkte jag hem igen och bestämmde att Zilla och Znurran fick bo i en stor box i stallet under vintern, där det inte är lika dammigt. Dock sluade inte Znurran att nysa och snora, dessutom började hon och Zilla slåss något så fruktansvärt att jag blev tvungen dela av boxen för att sära på dem.

Nu efter nyår fick det vara nog! Znurran blev plötsligt värre, kraftiga nysningar, ansträngdandning och minskad aptit. Jag ilade in till veterinären och fick då bekräftat vad jag fasat för så länge: Lunginflammation. Znurran hade fått nedsatt immunförsvar pga återfall av mjällkvalster samt stress av Zilla (Znurran hade troligen hoppat in till Zilla och blivit ordentligt biten). Som med alla andra djur får kaniner lättare att få sekundära sjukdomar pga nedsattimmunförsvar, dvs de blir mer mottagliga för sjukdomar. I detta fallet hade Znurrans mycoplasma (en microorgansim som räknas tillhöra kaninens normala flora) börjat föröka sig i alldeles för stoa mängder så att de satte sig på hennes luftvägar och bröt ut orentligt då hennes immunförsvar inte räckte till.

Mycoplasma (vanligt hos råttor) är mycket svårt att bota då man inte kan avlägsna all mycoplasma utan bara minska antalet med hjälp av stark antibiotika. Men trots behandling med antibiotika i 14 dagar sa veterinären att det inte var säkert att det vart bättre, det är mycket vanligt att mycoplasman återkommer och man måste göra upprepade behandlingar.

Detta känndes inte riktigt schysst mot Znurran att låta henne äta stark antibiotika och göra upprepade veterinärbesök i resten av hennes liv, så jag besluade att hon fick somna in där och då.

Jag var närvarande under hela processen och trots att det var oerhört svårt och jag faktiskt var ganska rädd så gick allting bra och jag satt vid hennes sida och strök henne över huvuden hela tiden ända tills hon var borta.

Så den 4 Januari 2017 fick jag åka hem utan mitt lilla gryn.

 

Men hon har inte längre ont eller svårt att andas och får skutta vidare på de gröna ängarna med hennes far    


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Bäck - 19 december 2017 17:44

Nu planerar jag att ta nya tag med bloggandet och tänker bredda mitt område till alla mina djurslag! Den nya bloggen ligger hos Devote.se och jag tycker faktiskt att den blev riktigt snygg   Det nya namnet på bloggen är "Djur mellan himmel och jord...

Av Victoria Bäck - 6 augusti 2017 12:49

Jag vill börja med att be om ursäkt. Kanske mest be om ursäkt till mig själv, jag hade precis lyckats med att hålla Kaninzoonen igång med nya inlägg regelbundet. Men allt gick åt skogen den 13 Juli.   Detta var dagen Blossa skulle kastreras (henn...

Av Victoria Bäck - 10 juli 2017 19:17

I denna uppgift skulle vi i grupp/par välja en valfri parasit att skriva om och sedan redovisa. Jag och min kompis valde att göra våran uppgift om mjällkvalster.   Länk till Mjällkvalster på kanin ...

Av Victoria Bäck - 29 juni 2017 11:15

(Detta inlägg skulle gentligen blivit postat för länge sen, ursäkta)   Det kanske är bäst att även Blossa blir presenterad, då hon kommer att spela en mycket viktigt roll framöver. Jag vet nästan inte vart jag ska börja hennes historia, men jag...

Av Victoria Bäck - 24 juni 2017 23:08

Jag har nu skapat en helt ny kategori som heter "skolarbeten". Där kommer jag lägga upp diverse uppgifter, om kaniner såklart som jag gjort under min gymnasietid. Ni får ha i åtanke att eventuella stavfel och andra missar kan förekomma.   Först...

Sök i bloggen

Presentation


Halloj!
Jag är en tjej på 17 år som älskar djur men kaninerna ligger mig extra varmt om hjärtat.
Jag går naturbruksutbildningen inriktning djurvård och bor på internatet där om veckorna, på helgerna bor jag hemma i byn på gården.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Tycker du att bloggen är lättläst?
 Ja
 Nej
 Kan bli bättre

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards