kaninzoonen

Alla inlägg under mars 2016

Av Victoria Bäck - 7 mars 2016 21:28

Det har varit full  huggning hemma sen i fredags så jag har inte hunnit skriva något här men jag tänker fatta mig kort och bomba med bilder  

Men iaf så blev Zilla 5år i fredags (4e Mars) och det firades med en flätad gnagboll+ morot och extra pussar.


Som sagt BOMBAR med bilder ifrån 2011-2016 det blir väldigt många bilder så jagskriver inte datum under dem men ni kan tänka så här: ju sämre kvalite på bilder desto äldre är dem, ber om ursäkt för det!


                                                                               

Av Victoria Bäck - 2 mars 2016 22:02

Jamen nu är det väl ändå dax att jag presenterar mina kaniner så att ni vet vilka jag surrar om, eller hur?

Jag tänkte börja lite systematiskt med de första kaninerna och sedan fylla på allteftersom de kom till oss i kronisk ordning. (Min första kanin var egentligen Ninen, men har inga bilder på honom just nu men honom kommer jag absolut göra en presentation om senare)

Den första lilla skrutten jag införskaffade var då Zilla som är en bladis mellan gotlandskanin, lejonhuvad och bondkanin.

När jag var 11år (2011) kring påsk fick min kompis lov att köpa en kanin ifrån en bekant till både hennes och mina föräldrar, och jag blev ju alleles till mig av avundsjuka och efter många om och men fick även jag lov att köpa en kanin till (Ninen började dessutom bli gammal). Då kunde livet inte bli så mycket bättre! Jag och min bästa vän skulle köpa varsin kanin ifrån samma kull. I alla fall så tingade hon och jag varsin hona på skärtorsdagen i kullen på 5 ungar, hon valde en otroligt fin viltgrå weinerteckad hona (Happy) och jag fastnade för en svart social liten hona (Zilla).
När ungarna blev 8 veckor fick vi äntligen åka och hämta hem dem och jag tillsammans med min mamma hade byggt en jättefin utebur på rekordtid! Jag var så nöjd och så glad. Jag blev störtkär i det svarta lilla knytet.
Nästa punkt var att hitta ett passande namn, så jag bläddrade i en gammal bok med namnförslag till barn som vi hade drällandes hemma. När jag bläddrat igenom boken ett X antal gånger stog det emellan Iris och Zilla...Jag bestämde mig för Zilla, det var perfekt! kort, snärtigt och med ett Z som gjorde det lite mer speciellt. Japp, det var så det gick till då Zilla kom till mig. Otroligt lättlärd och mysig tjej   
 
Lite kort, fysiskt fakta:
 
Namn: Zilla
Kön: Hona
Färg/teckning: Svart
Född: 2011-03-04
Kull: 2011-07-11, 2015-06
 
Mor: Citronmeliss, gotlandskanin/lantkanin
Far: Kenny Starfighter, lejonhuvad
 
Som ni säkert märkte så var Zilla bara 4 månader då hon fick sin första kull, vilket är på tok för ungt men det gick otroligt bra tack och lov men det var iaf en tjuvparning som jag kommer berätta mer om senare. Zillas andra "kull" bestod bara av 1 dödfödd unge, även där var det tjuvparning som jag också kommer berätta om då jag kommer till den hanen.
Ni kanske också märkt att Zilla fyller år nu på fredag så då kommer fler bilder, hela 5år blir hon. Herregud vad tiden går fort   
 
 
Här är en bild jag tog med kameran i våras då hon sitter och putsar sig i morgondaggen.
 
 
    
Bilden ovan är relativt gammal och tagen med mobilkamera...Vilket märks men eftersom jag har alla bilder som förr var på datorn i ett minne som står hemma, kan jag bara ladda över bilder till datorn därifrån då jag är hemma.
 
 
 
Ännu en kamerabild tagen samma tid. I morgondaggen. Här sitter hon bara och filosoferarsom vanligt.
 
 
  
Denna bild togs nu i sommar i hennes (stora) hage som delas med Znurran, den ser inte mycket ut för välden men denna del är bara jordbacke och ett mycket omtyckt som gräv/ sovplats.
 
Tyvärr hade jag bara dessa bilder tillgängliga men nu vet ni i alla fall vem Zilla är .
Tidigare månad - Senare månad

Sök i bloggen

Presentation


Halloj!
Jag är en tjej på 17 år som älskar djur men kaninerna ligger mig extra varmt om hjärtat.
Jag går naturbruksutbildningen inriktning djurvård och bor på internatet där om veckorna, på helgerna bor jag hemma i byn på gården.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Tycker du att bloggen är lättläst?
 Ja
 Nej
 Kan bli bättre

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2016 >>>

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards